کد خبر: 435429

حدیث روزبهانی؛

طرح ۱+۳، رزق دغدغه های این روز ها

این روزها، یکی از اساسی ترین دل مشغولی های دانشجومعلمان سال آخر دانشگاه فرهنگیان، عدم شفافیت روندی است که اخیراً از سوی مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حدیث روزبهانی*// معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان استان تهران، در یادداشتی به بیان انتقادات وارد بر نحوه ارائه طرح ۱+۳ و ابهامات وارده بر روند اجرای این طرح از جانب وزارت آموزش و پرورش پرداخت:

این روزها، یکی از اساسی ترین دل مشغولی های دانشجومعلمان سال آخر دانشگاه فرهنگیان، عدم شفافیت روندی است که اخیراً از سوی مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده است؛ مبنی بر بکارگیری و اعزام دانشجویان آموزش ابتدایی ورودی ۹۸ به کلاس های درسی که مدت هاست خط مقدم عرصه تعلیم و تربیت است و عزم و اراده قلمداران سپاه پیشرفت کشور را میطلبد تا باری دیگر، حماسه هایی از جنس تربیت نسل های آینده کشور بیافرینند.

طی سال های گذشته و بواسطه اهمال برخی از دست اندرکاران آموزش و پرورش، امروز این وزارتخانه عریض و طویل درگیر معضلات کثیری است که یک نمونه آن، بحران کمبود معلم و عدم تامین نیروی انسانی کارآمد است.

طرحی که امروزه علی رغم مطالبات متعدد دانشجویان، همچنان طرحی خام و ناپخته است و سرشار از ابهام؛ درصورتی میتواند یک طرح کارآمد جهت گذر از چالش نیروی انسانی باشد که نکاتی اساسی را مد نظر قرار داده و در مدت زمان اندکی که تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است، کنشگری مناسبی داشته باشد.

نقاط ابهام و چالش برانگیز این طرح که هرچه سریع تر مستلزم پاسخگویی های دقیق و شفاف سازی از جانب مسئولین مربوطه است، در ادامه به اختصار بیان میگردد.

اگر بنا باشد، دانشجویان شنبه تا چهارشنبه را مشغول تدریس و آخر هفته ها را صرف تحصیل و آموزش خود کنند، یقیناً تمام انگیزه و انرژی خود را از دست خواهند داد و دیگر رمقی برای نقش آفرینی های اثرگذار نخواهند داشت.
وزارتخانه اگر دیدگاهی محدود و محصور  به تامین معلم و نه تضمین کیفیت آموزشی و تربیتی داشته باشد،  قطع به یقین، جریان رو به جلویی رقم نخواهد خورد‌.

از منظری دیگر، دانشجو معلم باید اطمینان حاصل کند که اجرای این طرح، خللی در روند تحصیلش ایجاد نمیکند. لذا به نظر میرسد با ادغام واحد های ناکارآمد و حذف دروسی که در این شرایط، اجباری به گذراندن آن ها نیست، در ۳ ماه تابستان، با فشرده سازی دروس دانشجویان، فرآیند تدریس ایشان را تسریع بخشند.

نظر به تفاوت میان شهر محل سکونت و تحصیل دانشجویان، قطعاً درصورت دایر بودن کلاس های دانشگاه به صورت حضوری،  رفت و آمد های مداوم میسر نخواهد بود.

موارد فوق، بخشی از ایرادات کلی وارد بر روند اجرای این طرح است و کماکان با نزدیک شدن به مهر ماه ۱۴۰۱، جزئیات این طرح همچنان نامشخص است.

با تمام این تفاسیر، از مسئولین مربوطه تقاضا میشود تا با در نظر داشتن شرایط دانشجویان، بستر های مناسبی جهت گفت و گو و ابهام زدایی از ابعاد اجرایی طرح ۱+۳ که به هرجهت، در مواجهه با بحران کمبود معلم، راهکار قابل قبولی است، فراهم آورند‌ و بدنه دانشجومعلمان را با خود همراه سازند تا شاهد اتفاقاتی مطلوب در پس تمامی چالش های پیش رو باشیم.